Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a CATL. A Shenxing PLUS egyszeri 4C töltéssel akár 1000 kilométeres távolság megtételére képes, a szupergyors töltésnek köszönhetően pedig mindössze tízperces töltéssel 600 kilométer hatótávolságot ér el.
Néhány évvel ezelőtt még a mesterséges intelligenciára is úgy gondoltunk, mint a jövő technológiája, amely csak hosszú évek múltán fog testet ölteni, erre most már a mindennapok része az AI. Hasonlóan futurisztikus koncepció a repülő autó, amely a sci-fi műfaj visszatérő eleme évtizedek óta. Azonban nem is vagyunk olyan messze ettől a jövőtől, mint gondolnánk, sőt, a repülő autók már itt vannak, hiszen több tucat vállalat fejleszti őket világszerte.
Az 1970-es évektől a fejlett országokban a városi terekben kialakult az úgy nevezett ’hátsó ülésen utazó generáció’, azon gyerekek csoportja, akiket a szüleik nap mind nap autóval fuvaroznak az iskolába. A jelenségnek számos negatív hatása van egyrészt a gyermekekre, másrészt a környezetre, harmadrészt pedig a városi terekre. A tanulmány a városi közlekedésszervezésben a napi rendszerességű iskolába járás problematikáját járja körül, bemutatva olyan jó példákat, mint a pedibusz és a bicibusz kezdeményezések, amelyek a globalizációban ellentétben a ’lassú város’ koncepció tükrében a lokális értékekre és erőforrásokra helyezik a hangsúlyt. Bemutat olyan az utóbbi években Magyarországon is meghonosodott városi mobilitást támogató programokat, mint a ’Gödöllői Pedibusz’ és ’Pécsi bicibusz’, amelyek egyrészt felügyelt, biztonságos, csoportos megoldást kínálnak az iskolás gyermekeknek és családjaiknak az iskolába járáshoz, másrészt pedig közösséget építenek a különböző generációk között.
Az új tarifa- és kedvezményrendszer szerinti értékesítés március 1-jei elindítása óta az első héten már több mint háromszázezret váltottak a vármegye- és országbérletekből, és több mint 20 ezer darabot ezek napijegy változataiból. A hó eleji, a szokásosnál intenzívebb bérletvásárlási időszak adatai alapján március 1-7-ig 37 százalékkal ugrott meg az értékesítés a februári azonos időszak adataival összevetve - közölte a MÁV. Ez az adat a MÁV szerint arra utal, hogy az új tarifarendszer a korábbinál több utas számára képes vonzó alternatívává tenni a közösségi közlekedést Magyarországon.
Az Egyesült Államok Szövetségi Autópálya-felügyelete kiadta az útburkolati jelzésekre és a tervezésre vonatkozó szabványokat meghatározó, úgynevezett "Egységes forgalomirányítási eszközök kézikönyvének (Manual on Uniform Traffic Control Devices)" 11. kiadását. A frissített változat új irányelveket tartalmaz a kerékpársávok kialakítására és az elektromos járművek töltőállomásainak jelzésére vonatkozóan - írja a Bloomberg.
Európa lakosságának háromnegyede városokban él, ezért a városi mobilitás átalakítása megkerülhetetlen az EU klímacéljainak eléréséhez. A fejlesztések 2030-ig előreláthatóan 86 milliárd euróba kerülnek, a befektetés azonban nagyon rövid idő alatt megtérülhet. Barcelonában, a Tomorrow Mobility World Congress-en Európa és a világ leginnovatívabb cégei, startupjai, de egyes régiók, városok és országok önállóan is bemutatták legújabb fejlesztéseiket. Egyedüli hazai hírportálként a Portfolio vett részt az eseményen, egy villáminterjúban Csókay Ákos a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára számolt be arról lapunknak, hogy miért fontos, hogy a régió városai közül egyedüliként Budapest és több hazai innovatív cég is megjelent a rendezvényen.
A közösségi mobilitásról és annak a városi közlekedésre gyakorolt hatásairól beszélt a Budapest Economic Forumon Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója.
A fenntarthatóság ma már piaci elvárás, ami egyrészt üzletfejlesztés, másrészt finanszírozás, harmadrészt irányítás, negyedrészt kockázatkezelés, ötödrészt pedig a hozzáadott értékek és a versenyképesség mérése. Miért fontos ez a Waberer's-nek? Egyáltalán hogyan hozzuk létre a zöld ellátási láncot? Többek között erről beszélt a Portfolio Sustainable World 2023 konferencián tartott előadásában Tóth Szabolcs, a Waberer’s International Nyrt. gazdasági és stratégiai vezérigazgató-helyettese. A jövő városainak közlekedéséről pedig Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökségi tagja tartott előadást.
Az elmúlt évben mintegy 23 millió kilométert tettek meg az autómegosztó szolgáltatások használói, és a három carsharinggel foglalkozó társaság, a GreenGo, a ShareNow és a Mol Limo szolgáltatására már több százezer ember regisztrált a Jövő Mobilitása Szövetség összegzése alapján.
A városi közlekedés átalakulása Budapesten is érezhető, újabb és újabb cégek kínálnak innovatív mobilitási szolgáltatásokat: jelenleg már kettő bérelhető kerékpárokat (MOL Bubi, Donkey), négy bérelhető rollereket (Lime, Bird, Tier, Whoosh), egy bérelhető mopedeket (Blinkee) és három bérelhető autókat (MOL Limo, Share Now, GreenGo) üzemeltető vállalkozás összesen több mint 10000 járművel van jelen a fővárosban. Fogyasztói piackutatási eredmények alapján a városi közlekedők kombinálják a különféle közlekedési eszközöket, ugyanakkor valamilyen mértékben helyettesítői is egymásnak az egyes közlekedési módok. Ebben az írásban azt járjuk körül, hogy milyen kapcsolat fedezhető fel a különféle városi közlekedési módok között Budapesten, fókuszba helyezve a közösségi kerékpárrendszereket.
Egy júliusi kormánydöntés értelmében újabb több mint 112 milliárd forint fejlesztési forrást kap Debrecen, a beruházási programba több olyan projekt is visszakerült, amit tavaly ősszel központi költségvetési megfontolásokból függesztettek fel - közölte a térség fideszes országgyűlési képviselőinek részvételével tartott sajtótájékoztatón csütörtökön Papp László polgármester.
A magas infláció és megemelkedett jegybanki alapkamat hatására óriási dráguláson mentek keresztül az autók és a nyíltvégű lízingkonstrukciók egyaránt, ezért egyre több vállalatnak kell megfontolnia, hogy nem ütemezi-e át a flottacserét vagy vált más mobilitási megoldásokra. A céges carsharing használatával minden szereplő jól járhat, hiszen a munkáltató úgy tudja csökkenteni az egyéni mobilitás támogatásának költségét, hogy a cégautó helyett nyújt reális alternatívát, de a munkavállalók sem vesztik el közlekedés költségtérítését, sőt a hétköznapjaik még rugalmasabbá is válhatnak. A vállalati együttműködések népszerűségének növekedését a Share Now autómegosztó is látja, az elmúlt időszakban kiemelkedő mértékben nőtt a szolgáltatás iránti érdeklődés. Habár van még tér a bővülésre a szegmensben, a munkavállalói szokások már most látványosan változnak: egyre többet ér a rugalmasság és a mobilitási portfólió diverzifikálásának lehetősége.
Utoljára a koronavírus-járvány elején került sor a Continental kétéves rendszerességű technológiai expójára, a Continental TechShowra, ahol a világ egyik legnagyobb járműalkatrész-beszállítója bemutatja a befektetőknek és az újságíróknak, hogy melyek azok a fejlesztés alatt álló technológiák, amelyek szerintük meghatározzák majd a közlekedés jövőjét. Három év kihagyás után idén Frankfurt am Mainban állították ki a német autóipari konszern mérnökei a legérdekesebb járműtechnikai alkatrészeket és prototípusokat. Az esemény lényege, hogy a sajtó munkatársai ilyenkor szabadon kérdezhetik a szakértőket, és ha az fizikailag lehetséges, ki is próbálhatják az egyes modelleket.
Aki Budapesten közlekedik, jól tudja, hogy legtöbbször a bicikli a leggyorsabb eszköz, azonban annak ellenére, hogy a kerékpáros infrastruktúra látványosan fejlődött az utóbbi években, sokan még mindig csak sporteszközként tekintetnek rá. Az elektromos rásegítéses pedelec bringát már erőlködés nélkül lehet hajtani hegymenetben is, így izzadtság nélkül lehet begurulni vele akár egy tárgyalásra, tehát valós alternatívája – vagy kiegészítője – lehet a céges autónak.
Miközben az autóhasználat messze a legkényelmesebb módja a közlekedésnek, a fenntartási költségeken keresztül, a fenntarthatósági szempontokon át, az egyre jobb ajánlatot nyújtó alternatívákig számos ponton egyre inkább megkérdőjeleződik a pozíciója. Mióta például adómentes juttatásként lehet kerékpárhasználatot biztosítani a dolgozóknak, megjelentek az olyan elektromos kerékpárflotta szolgáltatást nyújtó cégek, mint a Hellovelo, a felhasználási lehetőségek pedig sokoldalúak, amit jól mutat, hogy a cégek egyre inkább kezdik felfedezni, hol tudják beilleszteni a biciklihasználatot mindennapi működésükbe.
Bár sokak tetszését elnyerheti az Orbán Viktor által bejelentett olcsó vármegyei és országbérlet, az intézkedés több sebből vérzik. Egyrészt forráselvonásról beszélhetünk, a szolgáltatást nem fejlesztik, illetve a helyközi közlekedés a helyi konkurensévé válhat a városhatárokon belül, ami még nehezebb helyzetben hozhatja az önkormányzati cégeket. Többek között erről beszélt Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a Portfolio Checklist podcastjében.
Vegyes mozgások a világ tőzsdéin.
El kell adniuk a Chrome-ot?
A háború eszkalációjáról szóló tudósításunk folyamatosan frissül.
Farkast kiáltott Ukrajna?
Kecskeméten tett bejelentést Lázár János.
Furcsa eszközöket fedeztek fel az orosz katonák.
Mi lesz a nyugdíjakkal?
Hogy látja a cég jövőjét az elnök-vezérigazgató?
Bindulhat a trükközés?